Praktisch

Kosten en vergoeding

Als u een geldige verwijzing voor basis-ggz heeft van uw huisarts en een psychisch probleem dat onder de verzekerde zorg valt, dan worden de kosten vergoed vanuit het basispakket van uw zorgverzekering, na aftrek van uw eigen risico. U dient de verwijzing vóór het eerste gesprek te hebben. Heeft u geen verwijzing of geen verzekerde diagnose dan kunt u zich toch aanmelden, maar dient u de behandeling zelf te betalen.
Psychologiepraktijk Vivir biedt geen Specialistische GGZ (S-GGZ).

Hoeveel wordt vergoed?
Met een geldige verwijzing wordt uw behandeling vergoed volgens het Zorgprestatiemodel (ZPM). Er wordt voor u een ZPM-traject aangemaakt en elke afspraak wordt apart gedeclareerd (per maand). Het tarief per sessie is afhankelijk van de soort sessie (diagnostiek of behandeling) en hoe lang de sessie duurt. Ook telefonische of online consulten tellen mee. De geplande sessieduur wordt in rekening gebracht, ook als het iets korter of langer duurt. Als de sessie 15 minuten of meer uitloopt dan wordt het tarief naar boven aangepast. 

Verwijsbrief
Om voor vergoeding in aanmerking te komen dient u een recente verwijzing van de huisarts of specialist te hebben en een psychisch probleem dat onder de verzekerde zorg valt (DSM-V classificatie), zoals PTSS, angststoornis of depressie. De vermoedelijke DSM-classificatie moet op de verwijsbrief vermeld staan. Ook moet erop staan dat het om basis-ggz (BGGZ) gaat.

Wat niet wordt vergoed
Burnout, overspannenheid, stress, rouw, aanpassingsstoornis, levensfaseproblemen, identiteitsproblemen en relatieproblemen. Hiervoor kunt u bij de praktijkondersteuner van de huisarts (POH-ggz) terecht of u betaalt de sessies zelf. U kunt ook uw werkgever om een budget vragen als er sprake is van werkgerelateerde klachten of (dreigend) verzuim. Soms kan een budget vanuit een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) ingezet worden.

Eigen risico
De behandeling valt onder het eigen risico van uw zorgverzekering. Het eigen risico (vanaf 18 jaar wettelijk minimaal 385 euro per jaar) betaalt u terug aan uw verzekeraar en geldt voor alle zorg binnen een kalenderjaar samen.

Keuze optie zelf betalen
U kunt ervoor kiezen de sessies zelf te betalen. U hoeft dan geen verwijzing te hebben, er gaat dan ook geen informatie naar uw verzekeraar (mogelijk van belang indien u ondernemer bent) en er wordt geen aanspraak op uw eigen risico gemaakt.

TIP: Zelf betaalde kosten die niet vergoed worden kunt u mogelijk als medische kosten aftrekken bij de belastingaangifte.

Contracten met verzekeraars

Vivi heeft contracten met de volgende zorgverzekeraars:
  • Achmea (FBTO, De Friesland, Interpolis, de Christelijke Zorgverzekeraar, Zilveren Kruis)
  • ASR (Amersfoortse, Ditzo)
  • CZ per 1 april 2025
  • DSW (InTwente, StadHolland, SZVK)
  • Menzis (Anderzorg, Hema, VinkVink)
  • ONVZ/VVAA
  • Salland/ENO
  • VGZ (Bewuzt, IAK, IZA, IZZ, UMC, Univé, Zekur, ZorgZaam, Besured, National Academic en Promovendum)
  • Zorg en Zekerheid
Nina heeft contracten met:
  • Achmea (FBTO, De Friesland, Interpolis, de Christelijke Zorgverzekeraar, Zilveren Kruis)
  • ASR (Amersfoortse, Ditzo)
  • Caresq
  • DSW (InTwente, StadHolland, SZVK)
  • Salland/ENO
  • Zorg en Zekerheid
Als uw behandelaar een contract heeft met uw zorgverzekeraar, dan wordt de behandeling rechtstreeks gedeclareerd. Elke zorgverzekeraar hanteert zijn eigen tarief (dat meestal ligt tussen de 81 en 88% van het NZA-tarief).

Ongecontracteerde zorg
Zonder contract hanteren wij het NZA-tarief (de tarieven vindt u onderaan deze pagina). U betaalt de facturen dan rechtstreeks aan uw behandelaar. U kunt de factuur vervolgens indienen bij uw zorgverzekeraar.

Vanaf 2025 zijn de restitutievergoedingen lager geworden. Als u een budget- of naturapolis heeft, wordt er vaak maar 52-70% van de factuur vergoed. Voor meer informatie over contractvrije zorg en restitutiepolissen kunt u kijken op www.contractvrijepsycholoog.nl.

Restitutiepolis
In 2025 zijn er helaas geen restitutiepolissen meer die GGZ 100% vergoeden. Menzis vergoedt bij ongecontracteerde zorg nog 85% van het gemiddeld gecontracteerde tarief, tenzij de behandeling al in 2024 gestart is. Er geldt dan een overgangsjaar. Andere verzekeringen bieden een combinatiepolis (meestal max 85% vergoed van de gemiddeld gecontracteerde tarieven). Kijk dit zelf goed na. Het betekent dat u vaak maar tot 75% van de factuur vergoed krijgt.

NB: Een hogere vergoeding is mogelijk als u niet binnen de zogenaamde Treeknormen bij een gecontracteerde behandelaar terecht kunt, maar wel bij een ongecontracteerde behandelaar. U moet dan wel eerst om wachtlijstbemiddeling hebben gevraagd bij uw zorgverzekeraar. Als die geen gecontracteerde behandelaar kan vinden die binnen de Treeknormen plaats heeft, dan is de zorgverzekeraar verplicht het normale tarief te vergoeden, ook al heeft de behandelaar geen contract.

Particulier tarief

Het particuliere tarief voor niet-verzekerde zorg en voor behandeling zonder verwijzing in 2025 is € 138,15 per sessie van 45-60 minuten. Bij langere sessies wordt het tarief naar rato berekend. 

Partner-relatiegesprek kost € 172 (sessie 75 minuten directe tijd).

Het tarief voor VGCt supervisie (CGW) bedraagt € 125 per 45 minuten directe tijd.

Verhindering en betalingsvoorwaarden

Bij verhindering dienen afspraken minimaal 24 uur van tevoren op werkdagen te worden afgezegd (in het weekend dus minstens 48 uur), anders wordt hiervoor een 'no show' bedrag in rekening gebracht. Deze tijd is immers voor u gereserveerd. Een afspraak kan altijd kort van tevoren nog kosteloos naar een (beeld)belafspraak worden omgezet, bijvoorbeeld in geval van ziekte. U kunt hiermee kosten voor uzelf voorkomen.

'No shows' of te laat afgezegde afspraken worden niet vergoed door de zorgverzekering en dient u zelf te betalen. Hiervoor wordt een bedrag van € 75 gerekend.

Zowel bij verzekerde ongecontracteerde zorg als bij particuliere (dus onverzekerde) sessies dient u de factuur zelf te betalen. De betalingstermijn is 14 werkdagen. Bij te late betaling ontvangt u eerst een herinnering, daarna volgt een herinnering met administratiekosten en vervolgens kan een incassobureau ingeschakeld worden. Incassokosten komen voor uw rekening. Ik werk samen met Flanderijn Incasso.

Cliënten zijn zelf verantwoordelijk voor de betaling en (indien van toepassing) het op tijd aanleveren van een geldige verwijsbrief.

Maximale tarieven Nederlandse Zorg Autoriteit

NZA tarieven 2025 voor verzekerde zorg, per aantal minuten directe tijd:

* CO0042 Diagnostiek 5 minuten € 40,71
* CO0172 Diagnostiek 15 minuten € 70,87
* CO0302 Diagnostiek 30 minuten € 118,50
* CO0432 Diagnostiek 45 minuten € 166,04
* CO0562 Diagnostiek 60 minuten € 190,88
* CO0692 Diagnostiek 75 minuten € 232,71
* CO0822 Diagnostiek 90 minuten € 285,28
* CO0952 Diagnostiek 120 minuten € 395,59
* CO0107 Behandeling 5 minuten € 32,34
* CO0237 Behandeling 15 minuten € 58,25
* CO0367 Behandeling 30 minuten € 100,01
* CO0497 Behandeling 45 minuten € 142,29
* CO0627 Behandeling 60 minuten € 168,94
* CO0757 Behandeling 75 minuten € 207,96
* CO0887 Behandeling 90 minuten € 254,06
* CO1017 Behandeling 120 minuten € 361,79

Niet-basispakketzorg (onverzekerd product, voorheen OVP) sessie 45-60 minuten € 138,15
Intercollegiaal overleg kort (>5 min) € 30,99
Intercollegiaal overleg lang (>15 min) € 89,24
Schriftelijke informatieverstrekking aan derden € 109,19

Deze tarieven zijn inclusief de bijkomende indirecte tijd, zoals administratie, voorbereiding, metingen en verslaglegging. Naast face-to-face sessies zijn ook telefonisch contact, e-mail contact en videobellen declarabel, mits dit contact inhoudelijk tot de behandeling behoort. Bijvoorbeeld bij tussentijdse vragen, advies, evaluatie of overleg in het kader van doorverwijzing.

Toegankelijkheid

Helaas is onze praktijk niet rolstoeltoegankelijk. Bij de voordeur is een trap met 5 treden en de behandelkamer is gelegen op de eerste verdieping, ook alleen met trap bereikbaar.

Indien dit een probleem voor u vormt, is het mogelijk om de behandeling online te doen, buiten in de natuur, of met u mee te denken over een andere praktijk.

Afwezigheid en waarneming

Bij afwezigheid zoals vakantie kunt u via de voicemail en autoreply op de e-mail vernemen wie de waarnemer is. De waarnemer kan u ter woord staan bij dringende vragen. Bij acute psychische crisis of spoed dient u naar de dienstdoende huisarts te gaan.

Klachtenregeling

Wij doen ons uiterste best om u zo goed mogelijk te informeren en te helpen. Mocht u onverhoopt toch ontevreden zijn over onze zorg of andere verwachtingen hebben, dan horen wij dat graag van u en zoeken we samen naar een oplossing. 
De praktijk voldoet aan de regels van de wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Gezondheidszorg (WKKGZ) en is aangesloten bij de geschillenregeling van P3NL. Voor meer informatie of het indienen van een officiële klacht kunt u terecht bij de LVVP of P3NL: www.p3nl.nl/klachtenregeling/clienten.

Share by: