Kosten en vergoeding

Als je een geldige verwijzing voor basis-ggz hebt van de huisarts of specialist en een psychisch probleem dat onder de verzekerde zorg valt, dan worden de kosten vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering, na aftrek van je eigen risico. Je dient de verwijzing vóór het eerste gesprek te hebben. 
Heb je geen verwijzing of geen verzekerde diagnose dan kun je je toch aanmelden, maar betaal je de sessies zelf.
Psychologiepraktijk Vivir biedt geen Specialistische GGZ (S-GGZ).

Hoeveel wordt vergoed?
Met een geldige verwijzing wordt de intake (maximaal vier diagnostieksessies) altijd vergoed. Is er sprake van een verzekerde DSM5 classificatie dan wordt ook de behandeling vergoed vanuit het Zorgprestatiemodel (ZPM). Elke afspraak wordt apart gedeclareerd (per maand). Het tarief per sessie is afhankelijk van de soort sessie (diagnostiek of behandeling) en hoe lang de sessie duurt. Ook telefonische of online consulten tellen mee. De geplande sessieduur wordt in rekening gebracht, ook als het iets korter of langer duurt. Als de sessie 15 minuten of meer uitloopt dan wordt het tarief naar boven aangepast. 

Verwijsbrief
Om voor vergoeding in aanmerking te komen dien je een recente verwijzing van de huisarts of specialist te hebben en moet er een vermoeden zijn van een psychisch probleem dat onder de verzekerde zorg valt (DSM5 classificatie), zoals PTSS, angststoornis of depressie. De vermoedelijke DSM-classificatie moet op de verwijsbrief vermeld staan. Ook moet erop staan dat het om basis-ggz (BGGZ) gaat en de naam en AGB-code van de verwijzende arts.

Wat niet wordt vergoed
Burnout, overspannenheid, stress, rouw, aanpassingsstoornis, levensfaseproblemen, identiteitsproblemen en relatieproblemen. Meld je je aan voor deze klachten dan betaal je de sessies zelf. Je kunt eventueel je werkgever om een vergoeding vragen. Met name als er sprake is van werkgerelateerde klachten of (dreigend) verzuim. Soms kan een budget vanuit een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) ingezet worden. Soms kun je voor bovenstaande klachten bij de praktijkondersteuner van de huisarts (POH-ggz) terecht.
Het onderzoek en schrijven van een verklaring voor 'Naamswijziging op grond van psychische hinder' voor Justis wordt ook niet vergoed.

Single Sessions zijn losse eenmalige particuliere sessies zonder verwijzing en worden dus ook niet vergoed.

Eigen risico
De behandeling van verzekerde diagnoses (met verwijzing) valt onder het eigen risico van je zorgverzekering. Het eigen risico (vanaf 18 jaar wettelijk minimaal 385 euro per jaar) betaal je terug aan je zorgverzekeraar en geldt voor alle zorg binnen een kalenderjaar samen.

Keuze optie zelf betalen
Je kunt ervoor kiezen de sessies zelf te betalen. Je hoeft dan geen verwijzing te hebben, er gaat geen informatie naar je verzekeraar (mogelijk van belang indien je ondernemer bent) en er wordt geen aanspraak op het eigen risico gemaakt.

TIP: Zelf betaalde kosten die niet vergoed worden kun je mogelijk als medische kosten aftrekken bij de belastingaangifte.

Contracten met verzekeraars

Vivi heeft contracten met de volgende zorgverzekeraars:
  • Achmea (FBTO, De Friesland, Interpolis, de Christelijke Zorgverzekeraar, Zilveren Kruis)
  • ASR (Amersfoortse, Ditzo)
  • CZ/OHRA
  • DSW (InTwente, StadHolland, SZVK)
  • Menzis (Anderzorg, Hema, VinkVink)
  • ONVZ/VVAA
  • Salland/ENO
  • VGZ (Bewuzt, IAK, IZA, IZZ, UMC, Univé, Zekur, ZorgZaam, Besured, National Academic en Promovendum)
  • Zorg en Zekerheid
Nina heeft contracten met:
  • Achmea (FBTO, De Friesland, Interpolis, de Christelijke Zorgverzekeraar, Zilveren Kruis)
  • ASR (Amersfoortse, Ditzo)
  • Caresq
  • DSW (InTwente, StadHolland, SZVK)
  • Salland/ENO
  • Zorg en Zekerheid
  • Menzis, ONVZ en VGZ aangevraagd voor 2026
Fleur heeft contracten met:
  • ASR
  • Achmea (FBTO, De Friesland, Interpolis, de Christelijke Zorgverzekeraar, Zilveren Kruis)
  • Menzis
  • Salland/Eno
  • Zorg en Zekerheid
  • Caresq/Aevitae, DSW, ONVZ/VVAA, VGZ aangevraagd voor 2026
Als je behandelaar een contract heeft met je zorgverzekeraar, dan wordt de behandeling rechtstreeks gedeclareerd. Elke zorgverzekeraar hanteert zijn eigen tarief en betaalt dit rechtstreeks uit aan de declarerende psycholoog. Het tarief wat de zorgverzekeraar uitbetaalt ligt meestal tussen de 80 en 88% van het NZA-tarief.

Ongecontracteerde zorg
Zonder contract hanteren wij het NZA-tarief (de tarieven vindt je onderaan deze pagina). Je betaalt de facturen dan rechtstreeks aan je psycholoog. Je kunt de factuur vervolgens indienen bij de zorgverzekeraar.

Als je een budget- of naturapolis hebt, wordt er meestal 70-85% van de gemiddelde tarieven vergoed. Dat komt neer op 52-70% van de feitelijke factuur. Bij een combinatiepolis is de vergoeding hoger, meestal 70-85%. Er zijn helaas geen restitutiepolissen meer die GGZ 100% vergoeden. Voor meer informatie over contractvrije zorg en restitutiepolissen kun je kijken op www.contractvrijepsycholoog.nl.

NB: Een hogere vergoeding is mogelijk als je niet binnen de zogenaamde Treeknormen bij een gecontracteerde behandelaar terecht kunt, maar wel bij een ongecontracteerde behandelaar. Je moet dan wel eerst om wachtlijstbemiddeling hebben gevraagd bij de zorgverzekeraar. Als die geen gecontracteerde behandelaar kan vinden die binnen de Treeknormen plaats heeft, dan is de zorgverzekeraar verplicht het normale tarief te vergoeden, ook al heeft de behandelaar geen contract.

Particulier tarief

Het particuliere tarief voor niet-verzekerde zorg en voor behandeling zonder verwijzing in 2025 is € 138,15 per sessie van 45 tot maximaal 60 minuten. Bij langere sessies wordt het tarief naar rato berekend. 
Een sessie van 60-75 minuten kost bijvoorbeeld € 172 en 75-90 minuten € 207.

Partner-relatiegesprek kost € 172 (sessie 60-75 minuten directe tijd. Tarief langere sessieduur naar rato)

Verhindering en betalingsvoorwaarden

Bij verhindering dienen afspraken minimaal 24 uur van tevoren op werkdagen te worden afgezegd (in het weekend dus minstens 48 uur), anders wordt hiervoor een 'no show' bedrag in rekening gebracht. Deze tijd is immers voor je gereserveerd. Een afspraak kan altijd kort van tevoren nog kosteloos naar een (beeld)belafspraak worden omgezet, bijvoorbeeld in geval van ziekte. Je kunt hiermee kosten voor jezelf voorkomen.

'No shows' of te laat afgezegde afspraken worden niet vergoed door de zorgverzekering en dien je zelf te betalen. Hiervoor wordt een bedrag van € 75 gerekend.

Zowel bij verzekerde ongecontracteerde zorg als bij particuliere (dus onverzekerde) sessies dien je de factuur zelf te betalen. De betalingstermijn is 14 werkdagen. Bij te late betaling ontvang je eerst een herinnering, daarna volgt een herinnering met administratiekosten en vervolgens kan een incassobureau ingeschakeld worden. Incassokosten komen voor eigen rekening van de cliënt. Ik werk samen met Flanderijn Incasso.

Cliënten zijn zelf verantwoordelijk voor de betaling en (indien van toepassing) het op tijd aanleveren van een geldige verwijsbrief.

Maximale tarieven Nederlandse Zorg Autoriteit

NZA tarieven 2025 voor verzekerde zorg, per aantal minuten directe tijd:

* CO0042 Diagnostiek 5 minuten € 40,71
* CO0172 Diagnostiek 15 minuten € 70,87
* CO0302 Diagnostiek 30 minuten € 118,50
* CO0432 Diagnostiek 45 minuten € 166,04
* CO0562 Diagnostiek 60 minuten € 190,88
* CO0692 Diagnostiek 75 minuten € 232,71
* CO0822 Diagnostiek 90 minuten € 285,28
* CO0952 Diagnostiek 120 minuten € 395,59
* CO0107 Behandeling 5 minuten € 32,34
* CO0237 Behandeling 15 minuten € 58,25
* CO0367 Behandeling 30 minuten € 100,01
* CO0497 Behandeling 45 minuten € 142,29
* CO0627 Behandeling 60 minuten € 168,94
* CO0757 Behandeling 75 minuten € 207,96
* CO0887 Behandeling 90 minuten € 254,06
* CO1017 Behandeling 120 minuten € 361,79

Niet-basispakketzorg (onverzekerd product, voorheen OVP) sessie 45 minuten (+15 minuten schrijftijd) € 138,15
Intercollegiaal overleg kort (>5 min) € 30,99
Intercollegiaal overleg lang (>15 min) € 89,24
Schriftelijke informatieverstrekking aan derden € 109,19

Deze tarieven zijn inclusief de bijkomende indirecte tijd, zoals administratie, voorbereiding, metingen en verslaglegging. Naast face-to-face sessies zijn ook telefonisch contact, e-mail contact en videobellen declarabel, mits dit contact inhoudelijk tot de behandeling behoort. Bijvoorbeeld bij tussentijdse vragen, advies, evaluatie of overleg in het kader van doorverwijzing.

Toegankelijkheid

Helaas is de praktijk niet rolstoeltoegankelijk. Bij de voordeur is een trap met 5 treden en de behandelkamer is gelegen op de eerste verdieping, ook alleen met trap bereikbaar.

Indien dit een probleem vormt, is het mogelijk om de behandeling online te doen, buiten in de natuur, of met je mee te denken over een andere praktijk.

Afwezigheid en waarneming

Bij afwezigheid zoals vakantie kun je via de voicemail en autoreply op de e-mail vernemen wie de waarnemer is. De waarnemer kan je ter woord staan bij dringende vragen. Bij acute psychische crisis of spoed dien je naar de dienstdoende huisarts te gaan.

Klachtenregeling

Ik doe mijn uiterste best om je zo goed mogelijk te informeren en te helpen. Mocht je onverhoopt toch ontevreden zijn over de zorg of andere verwachtingen hebben, dan hoor ik dat graag en zoeken we samen naar een oplossing. 
De praktijk voldoet aan de regels van de wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Gezondheidszorg (WKKGZ) en is aangesloten bij de geschillenregeling van P3NL. Voor meer informatie of het indienen van een officiële klacht kun je terecht bij de LVVP of P3NL: www.p3nl.nl/klachtenregeling/clienten.